Thema's

(Bijgewerkt op: 19-12-2015)

 

 

 

 

 

 

LES BOîTES À MUSIQUE

Op de zegels worden speeldozen uit de 18e en 19e eeuw afgebeeld: de orgelpendule, de zingende vogel, de zangles, de automatische tovenaar, de danseres en de speelster met de tafelciter.

Een speeldoos is een muziekinstrument dat als klankbron een reeks gestemde metalen tanden heeft; samen vormen deze tanden de speelkam. Die tanden worden door een programma van pinnen op een cilinder of een plaat aangetokkeld.

De zes zegels zijn, uitsluitend in de vorm van een bloc, op 9 november 2015 uitgegeven in het de rubriek "themaverzamelingen". Het tarief is 0,68 €. Dit tarief is bestemd voor verzending van een brief tot 20 gram in het binnenland en naar DOM-TOM, ressorterend onder de categorie Lettre verte. Het tarief van het bloc bedraagt 4,08 €. Het ontwerp en de gravure zijn verzorgd door Elsa Catelin. De drukvorm is taille-douce.

Terug naar boven Ý

 

 

 

 

 

 

LES APPAREILS PHOTOGRAPHIQUES

Op de zes zegels worden fotocamera’s afgebeeld: de quadrilatère (Derogy, 1865), de folding le rêve (Girard, 1902), de beau brownie (Kodac, 1910), de chambre pliante (Mackenstein, 1910), de stéréocycle (Bazin en Leroy, 1898) en de spidoreportage (Gaumont, 1935).

Sinds de intrede van de digitale fotografie bestaat er een verschil tussen het nemen van een foto en het maken van een foto. Zeker met de huidige digitale techniek zijn er steeds meer mensen die met een fotobewerkingsprogramma foto’s maken. Hiervoor is niet noodzakelijk een fotocamera nodig. Men kan bestaande foto’s simpel bewerken tot een eigen product. Echter, voor het nemen van een foto maakt men wel degelijk gebruik van een camera.

De zes zegels zijn op 10 november 2014, uitsluitend in de vorm van een bloc, uitgegeven in de rubriek “themaverzamelingen”. Het tarief is.0,66 €. Dit tarief is bestemd voor verzending van een brief tot 20 gram in het binnenland en naar DOM-TOM, ressorterend onder de categorie Lettre prioritaire. Het tarief van het bloc bedraagt 3,96 €. Het ontwerp is van Pierre-André Cousin. De gravure is verzorgd door Marie-Noëlle Goffin. De drukvorm is offset / taille-douce.

Terug naar boven Ý

 

 

 

 

 

 

 

LES MASQUES DE THÉÂTRE

Op de zes zegels worden gezichtsmaskers afgebeeld: Topèng (Bali), antiek theater (Griekenland), Sandae (Korea), No (Japan), Commedia dell’arte (Italië) en Wayang Topeng, (Java).

In diverse vormen van het theater zijn maskers bekend, zoals bij het Japanse No en Ka-buki theater, de Commedia dell’arte, Wajang, de Chao-opera, Chhau en El Güegünse. Ook in het verleden speelden maskers al een rol: Grimmer betekent “de gemaskerde”, in het Grimnismàl treedt Odin op onder deze naam. Artemis werd in het oude Griekenland geëerd door priesteressen met hondenmaskers te laten jagen op als hert verklede mannen. In het algemeen werden de Dionysische festivals gekenmerkt door dronkenschap en luidruchtige muziek, waarbij het de gewoonte was houten maskers te dragen of de gezichten te bedekken met bladeren, het lichaam te kleuren met een grote variëteit aan rode en groene tinten en het bekken te bedekken met schapen- en geitenvachten.

De zes zegels zijn op 7 oktober 2013, uitsluitend in de vorm van een bloc, uitgegeven in de rubriek “themaverzamelingen”. Het tarief is 0,58 €. Dit tarief is bestemd voor verzending van een brief tot 20 gram in het binnenland en naar DOM-TOM, ressorterend onder de categorie Lettre verte. Het tarief van het bloc bedraagt 3,48 €. Het ontwerp is van Stéphane Humbert-Basset. De gravure is verzorgd door Claude Jumelet. De drukvorm is een mix van taille-douce en offset.

Terug naar boven Ý

 

 

 

 

 

 

 

SOLDATS DE PLOMB

Op de zes zegels worden tinnen soldaatjes afgebeeld: de koning, een ridder, een infanteriesoldaat, een tamboeren twee infanteriesoldaten.

Er bestaan naast het verzamelen van postzegels vele verzamelgebieden. Als verzamelobject kan eigenlijk ieder soort object dienen waar verschillende varianten in bestaan. Het verzamelen van tinnen soldaatjes is er een voorbeeld van. Tinnen soldaatjes zijn miniatuur figuurtjes van soldaten. Ze zijn erg populair bij verzamelaars. De figuurtjes kunnen zelf, met behulp van een malletje, metaal en een fornuis, gegoten worden om daarna beschilderd te worden. Ze kunnen ook kant-en-klaar worden gekocht. Zij zijn meestal gemaakt van een legering van lood en tin. Verzamelaars ontmoeten elkaar op gespecialiseerde beurzen en veilingen. Ruilen en kopen gebeurt veel op het internet.

De zes zegels zijn op 18 juni 2012, uitsluitend in de vorm van een bloc, uitgegeven in de rubriek “themaverzamelingen”. Het tarief is 0,60 €. Dit tarief is bestemd voor verzending van een brief tot 20 gram in het binnenland en naar DOM-TOM. De prijs van het bloc bedraagt 3,60 €. Het ontwerp is van Pierre-André Cousin. De gravure is ver-zorgd door Yves Beaujard. De drukvorm is een mix van taille-douce en offset.

Terug naar boven Ý

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

LE VÉLOCIPÈDE

Op de zes zegels wordt de ontstaansgeschiedenis van de fiets afgebeeld.

Baron Karl Drais bedacht een zogeheten loopfiets. Deze bestond uit een houten frame, houten wielen met een ijzeren velg, een zeer primitief zadel, een primitief stuur en een soort rem op het achterwiel. De loopfiets had geen trappers, de berijder bewoog zich voort door zich af te zetten tegen de grond. De eerste dateert uit 1817. Von Drais noemde zijn toestel vélocipède.

Pas in 1865 ontstond een toestel dat op de huidige fiets leek. Het was een tweewieler, gebouwd door de Fransman Pierre Michaux en zijn zoon Ernest. Hun vélocipède had een ijzeren frame en ijzeren wielen. Aan de voorwielen waren trappers gemonteerd. Dit toestel kende nog geen kettingaandrijving. Door het ontbreken hiervan kon de snelheid van de fiets alleen maar worden opgevoerd door het wiel waarop de trappers waren gemonteerd steeds groter te maken.

Zo ontstond rond 1870 de hoge bi (bicyclette), een fiets met een zeer groot voorwiel en een klein achterwiel. De hoge bi die gezien wordt als de start van het Hoge Bi tijdperk was de Ariel, gebouwd door James Starley in 1871. Het was een stalen fiets met radiaal geplaatste spaken, die op spanning gebracht werden door een ingenieus mechanisme dat de spaken in een keer allemaal aanspande.

In 1868 werd de eerste fiets met een kettingaandrijving gebouwd. De trappers zaten nu niet meer aan het wiel, maar aan het frame. Aanvankelijk werd deze aandrijving op driewielers toegepast.

In 1885 bouwde John Kemp Starley de Rover, een fiets met een kettingaandrijving en een frame uit stalen buizen. De beide wielen waren vrijwel even groot. Dit type fiets werd safety genoemd, omdat het fietsen erop veiliger was dan op de hoge bi. In 1888 vroeg John Dunlop patent aan op luchtgevulde fietsbanden, die de banden van massief rubber vervingen. Daarmee was de ontwikkeling van de fiets vrijwel voltooid. Het pa-tent moest hij later weer intrekken omdat Thomsom hem in 1845 al voor was geweest. Hij behield het patent op het ventiel. De meeste fietsen lijken nog sterk op de Rover uit 1885. De enige uitzondering daarop is de ligfiets.

De zegels zijn op 20 juni 2011, uitsluitend in de vorm van een bloc, uitgegeven in de rubriek “themaverzamelingen”. Het tarief is 0,58 €. Dit tarief is bestemd voor verzen-ding van een brief tot 20 gram in het binnenland en naar DOM-TOM. De prijs van het bloc bedraagt 3,48 €. Het ontwerp en de gravure zijn verzorgd door Pierre Albuisson. De drukvorm is een combinatie van offset en taille douce.

Terug naar boven Ý

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

LES MOULINS

Op de zegels worden en zestal molens afgebeeld: Moulin d’Alphonse Daudet à Fontveille, Moulin de Cassel, Moulin à Farine de Villeneuve d’Asq, Moulin de Montbrun Lauragais, Moulin des Algremonts à Bléré en Moulin du Birlot à Ile-de-Bréhat.

De jaarlijkse uitgifte van thematische zegels krijgt een vervolg. Ging het in 2006 om merkwaardig vliegende toestellen, in 2007 om vuurtorens, in 2008 om beroemde fregatten en in 2009 om poppen, dit jaar staan de molens centraal. Een molen is een maalwerktuig met uiteenlopende functies. Hij kan dienen tot het vervaardigen van meel, olie, verf, enz., het zagen van hout of het oppompen van water. Een molen kan worden aangedreven door wind, door water, door electriciteit of door spierkracht van mensen (tredmolen) of dieren (rosmolen). Alle genoemde molens, behalve de Alphonse Daudet zijn in particuliere handen.

De zegels zijn op 17 juni 2010, uitsluitend in de vorm van een bloc, uitgegeven in de rubriek “themaverzamelingen”. Het tarief is 0,56 €. Dit tarief is bestemd voor de verzending van een brief tot 20 gram in het binnenland en naar DOM-TOM. Het ontwerp en de gravure zijn verzorgd door Yves Beaujard. De drukvorm is een mixte taille-douce / offset.

Terug naar boven Ý

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

LES POUPÉES DE COLLECTION

Op de zegels wordt een zestal poppen afgebeeld: “poupée en biscuit (onverglaasd porselein), poupée en porcelaine (porselein), poupée de chiffon (stoffen), baigneur petitcollin (plastic), poupée GéGé (mannequin) en poupée Bella (Barbie)”.

De jaarlijkse uitgifte van thematische zegels krijgt een vervolg. Ging het in 2006 om merkwaardige vliegende toestellen, in 2007 om vuurtorens en in 2008 om beroemde fregatten. Dit jaar staat de pop centraal. Een pop is een gestileerde representatie van een menselijk persoon, vaak een baby, een kind of een volwassen vrouw. De eerste poppen hadden een religieuze functie en dienden niet als speelgoed. Soms werden poppen als gelukbrengers cadeau gegeven. In Parijs is een beroemd poppenmuseum dat in 1994 zijn deuren opende. Het wordt beheerd door twee gepassioneerde verzamelaars: Guido en Samy Odin. Er worden meer dan 500 poppen tentoongesteld.

De zegels zijn op 19 oktober 2009, uitsluitend in de vorm van een bloc, uitgegeven in de rubriek “themaverzamelingen”. Het tarief is 0,56 €. Dit tarief is bestemd voor verzending van een brief tot 20 gram in het binnenland en naar DOM-TOM. Het ontwerp en de gravure zijn verzorgd door Elsa Catelin. De drukvorm is mix taille-douce / offset.

Terug naar boven Ý

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

BATEAUX CÉLÈBRES

Op de zegels worden beroemde fregatten afgebeeld: Astrolabe, Boussolle, Grande Hermine, Boudeuse, Hermione en Confiance.

Jacques Cartier voer met La grande Hermine op 19 mei 1535 weg uit Saint-Malo. Op 7 juli kwam het schip aan op het Vogeleiland bij Newfoundland. In de loop van de maanden werdem de nederzettingen Montréal en Quebec ontdekt en liep het schip vast in het ijs. De bemanning overwinterde in de buurt van de rivier Sainte-Croix. Een groot deel van de bemanning kwam om het leven door de kou of scheurbuik. La grande Hermine slaagde erin in juli 1536 in Saint-Malo terug te keren.

Bougainville verliet Brest op 15 december 1766 aan boord van de Boudeuse. Het fregat bereikte Zuid-Amerika, passeerde de straat van Magellan, bereikte Tahiti, ontdekte het eiland Samoa en keerde terug in de haven van Saint-Malo na een tocht van twee en half jaar. In 1771 tekende Bougainville zijn ontdekkingen op in zijn boek “Les Voyages autour du monde” waarvoor hij veel waardering oogstte.

In de ochtend van 1 augustus 1785 verlieten de Bousolle en de Astrolabe Brest. Lodewijk XIV had de bestemming van deze ontdekkingsreis toevertrouwd aan Graaf de La Pérouse. Het neusje van de zalm aan wetenschappers had ingescheept. Na een tussenstop in Brazilië, rondde de expeditie Kaap Horn en voer stroomopwaarts langs de Amerikaanse kust waarna het spoorloos verdween. In 1826 ving een Ierse zeeman bij de Salomonseilanden de eerste tekenen van de schipbreuk van twee schepen op. Op Vanikoro, een van de Salomonseilanden, waren meer bewijzen te vinden. Dumont d’Urville, een Franse ontdekkingsreiziger, op de hoogte van deze geschiedenis, nam de laatste overlevenden van de expeditie La Pérouse mee en localiseerde de Astrolabe. Hoe ironisch kan de geschiedenis zijn. Zijn schip, de Coquille, werd voor deze missie omgebouwd tot Astrolabe.

De Hermione werd in verband gebracht met de Amerikaanse Vrijheidsoorlog. In 1780 koos het schip het ruime sop met de jonge markies La Fayette aan boord. Gemandateerd door de koning, met het doel hulp te bieden aan de opstandelingen en aan generaal Washington. Het roemruchte fregat van de vrijheid werd in Rochefort omgebouwd en kreeg voor de eerste keer een oorlogsbestemming.

De Confiance dankt zijn erkenning aan zijn onverschrokken kapitein, de zeerover Robert Surcouf. Hij werd geboren in 1773 in Saint-Malo, werd op zijn dertiende matroos. Op zijn twintigste voerde hij voor de eerste keer het commando over een schip op zijn twintigste en ontwikkelde zich steeds verder. Op 7 oktober 1800 schreef hij, als gezagvoerder van de Confiance, geschiedenis door de Kent te overmeesteren, een Brits schip dat drie keer zo groot en beter bewapend was dan zijn schip.

De zegels zijn op 23 juni 2008 in de vorm van een bloc uitgegeven in de rubriek " themaverzamelingen ". Het tarief is 0,55 €. Dit tarief is bestemd voor verzending van een brief tot 20 gram in het binnenland en naar DOM-TOM. Het ontwerp is van Michel Bez en Jacky Larrivière. De gravure is verzorgd door Jean-Paul Cousin. De drukvorm is héliogravure.

Terug naar boven Ý

 

 

 

 

 

 

LES PHARES

In het Engels geeft het woord "Lighthouse" precies aan waar het om gaat bij een vuurtoren. In het Frans is er voor gekozen om het oorspronkelijk Egyptische woord "Pharos" te gebruiken. Bij wet is op 15 september 1792 het toezicht op de dienstverlening van vuurtorens en bakens toegewezen aan het ministerie van Marine. Op 7 maart 1806 wordt het toezicht ondergebracht bij het Ministerie van Binnenlandse Zaken. De eerste verantwoordelijke is de Franse natuurkundige Augustin Fresnel (1788 -1827). Op elk van de zes zegels wordt een vuurtoren afgebeeld.

Phare du cap Fréhel (Côtes-d’Armor): Cap Fréhel is een van de indrukwekkendste plekken van de Bretonse kust. Het is een enorme rotspunt, 70 m loodrecht boven de zee. Met de bouw van Le Phare du cap Fréhel werd in 1946 begonnen. Op 1 juli 1950 werden de lichten ontstoken. De vuurtoren zendt wit licht uit, elke 10 seconden twee maal. De hoogte van de vuurtoren is 130 m. Er zijn 145 treden. De reikwijdte van het licht varieert van 200 m bij dichte mist tot 120 km bij helder weer. Op 400 m van de vuurtoren staat een grote misthoorn, die bij mist elke twee minuten een tweetonig signaal uitstoot.

Phare d’Ar-Men (Finistère): Het Ile de Sein is een eiland voor de westkust van Bretagne. Le Phare d’Ar-Men, de bekendste van allemaal, is gebouwd tussen 1867 en 1881 ten oosten van het Ile de Sein. De vuurtoren is 33,50 m hoog. Het licht werd ontstoken op 31 augustus 1881. De reikwijdte is 43.50 km. De vuurtoren zendt wit licht uit, elke 20 seconden drie maal.

Phare du Grand-Léjon (Côtes-d’Armor): Le Phare du Grand-Léjon is op ongeveer 16,5 km uit de kust van Saint-Quai-Portrieux. Hij is gebouwd tussen 1859 en 1862. De vuurtoren is 25 m hoog. Het licht werd op 20 juni 1881 ontstoken. De vuurtoren zendt wit licht uit, vijf maal elke 20 seconden. Het heeft een reikwijdte van ongeveer 33 km.

Phare de l’Espiguette (Gard): Le Phare de l’Espiguette staat in de haven van Grau-du-Roi in de golf van Aigues-Mortes. De tweede vuurtoren werd tussen 1866 en 1869 gebouwd. De vuurtoren is 26,85 m hoog. Het licht werd op 1 januari 1869 ontstoken. De vuurtoren zendt wit licht uit, 3 maal, elke 15 seconden. Het heeft een reikwijdte van ongeveer 33 km.

Phare de Porquerolles (Var): Le Phare de Porquerolles bevindt zich op de zuidpunt van het eiland Porquerolles. Hij werd gebouwd tussen 1834 en 1837. De vuurtoren is ruim 82 m hoog. Het licht werd op 15 juli 1837 ontstoken. De vuurtoren zendt wit licht uit, twee maal per 10 seconden. Het heeft een reikwijdte van ongeveer 54 km.

Phare de Chassiron (Charente-Maritime): Le Phare Chassiron ligt in een parkachtige omgeving hoog op de rotsen in het uiterste noord-oosten van L’Ile d’Oléron. Hij werd gebouwd tussen 1834 en 1836, De vuurtoren is ruim 56 m hoog. Het licht werd op 1 december 1836 ontstoken. De vuurtoren zendt elke 10 seconden driekleurig licht uit. Het heeft een reikwijdte van ongeveer 52 km.

De zegels zijn op 12 november 2007 in de vorm van een bloc uitgegeven in de rubriek "themaverzamelingen". Het tarief 0,54. €. Dit tarief is bestemd voor verzending van een brief tot 20 gram in het binnenland en naar DOM-TOM. Het ontwerp is van Pierre-André Cousin. De gravure is verzorgd door Claude Jumelet. De drukvorm is taille-douce.

Terug naar boven Ý

LES MACHINES VOLANTES

Vliegen als een vogel is de oudste droom van de mensheid. Op de zes zegels worden merkwaardige vliegmachines, bedacht door creatieve pioniers van de luchtvaart, afgebeeld.

Ballon à rames: Op 7 januari 1785 maakt Jean-Pierre Blanchard samen met dr. John Jeffries de eerste overtocht over Het Kanaal in een luchtballon. Onderweg moeten ze al hun ballast (bijna al hun kleren en losse voorwerpen, behalve de eerste luchtpostbrief) overboord gooien om hoogte te winnen. Na tweeëneenhalf uur vliegen bereiken zij Frankrijk.

Barque ailée Le Bris: Op een dinsdag in december in 1856 op het strand dichtbij Douarnenez test Jean-Marie Le Brise, een marineofficier, zijn zweefvliegtuig, op gang getrokken door twee paarden. Zijn model van het zweefvliegtuig is ontleend aan de vliegbewegingen van een albatros. Bij een tweede test bereikt hij een vlucht van 40 meter en een hoogte van 100 meter.

Hélicoptère: Op 13 november 1907 maakt Paul Cornu de eerste vrije vlucht met een helikopter. Hij maakt deze vlucht in het plaatsje Coquainvilliers en vliegt gedurende 20 seconden 30 centimeter hoog. De 6,20 meter lange helikopter (ook wel bekend als "de vliegende fiets") bestaat uit een 24 pk Antoinette motor en twee tegengesteld draaiende rotors met een diameter van 6 meter.

Ader Avion III: Op 14 oktober 1897 maakt Clément Ader in de buurt van Vincennes met zijn Avion III een vlucht van 300 meter. Zijn experimenten worden betaald door het Franse leger en Ader heeft de pech dat van zijn pogingen geen verslagen zijn gemaakt. Bekend is echter wel dat hij die 300 meter heeft afgelegd, maar geen centimeter van de grond is gekomen.

Demoiselle Santos-Dumont: Op 16 november 1907 vliegt de "Demoiselle nr 19" van Santos-Dumont. Het toestel weegt slechts 106 kilo, inclusief het gewicht van de vlieger. De Demoiselle heeft een stabiele en gemakkelijke vlucht van 200 meter op een hoogte van 6 meter.

Hydravion: Op 28 maart 1910 maakt de Fransman Henri Fabre de eerste vlucht met zijn watervliegtuig, de Hydravion. Henri Fabre had nog nooit gevlogen, ook niet als passagier of piloot. Toch lukt het hem om mooie vluchten te maken en afstanden van meerdere kilometers af te leggen.

De zegels zijn op 13 november 2006 in de vorm van een bloc uitgegeven in de rubriek "themaverzamelingen". Deze rubriek komt in de plaats van de rubriek "jeugdfilatelie". Het tarief is 0,54 €. Dit tarief is bestemd voor verzending van een brief tot 20 gram in het binnenland en naar DOM-TOM. Het ontwerp en de gravure zijn verzorgd door André Lavergne. De drukvorm is taille-douce.

Terug naar boven Ý